Önhöz is megjöhet az elektronikus adóellenőr

Minden vállalatnak és vállalkozásnak érdemes ellenőriznie, hogy az adóhatóság számára adott nyilatkozata a cég elektronikus kapcsolattartására vonatkozóan mire is terjed ki, július elsejétől ugyanis a NAV elektronikusan indíthat adóellenőrzéseket.

Az elektronikusan megindított eljárás adónem – azaz adófizetési kötelezettséget keletkeztető – ellenőrzést, vagy célellenőrzést – vagyis mulasztási bírságot eredményező eljárást – is jelenthet – hívja fel a figyelmet Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM szakértője a hamarosan életbe lépő változásra legfrissebb blog-bejegyzésében.

Ma már cégmérettől függetlenül szinte valamennyi adózó elektronikusan köteles az adóbevallásait a NAV felé benyújtani, hiszen elektronikus bevallás benyújtására kötelezett az, akinek jogszabály alapján havi adó- és járulékbevallást kell beadnia. Az elektronikus kapcsolatot tartó személy azonban nem feltétlenül azonos azzal, akinek fontos lenne értesülnie az adóhivatal által megindított adóellenőrzésről. Ezért a cégeknek saját érdekükben érdemes ellenőrizniük milyen személyekhez milyen jogosultságot rendeltek.

Július elsejétől ugyanis a megbízólevél és az értesítés külön érkezik majd, előbbit meg lehet küldeni elektronikusan, míg utóbbi esetében erre nincs mód. Ez pedig azért fontos, mert a megbízólevél átvételéhez kötődik az önellenőrzésekre nyitva álló időkapu lezárása.

Az ellenőrzés alá vont adónem és időszak már nem önellenőrizhető és az önellenőrzés csakis akkor váltja ki a hozzá fűződő joghatást, ha az adóellenőrzés megkezdésének napját megelőzően már benyújtásra került. Így egy rossz ütemben átvett megbízólevél, amely az ellenőrzési eljárás megkezdésének napjaként datálódik, „károkat” tud okozni a vállalat számára.

forrás: http://kkvplusz.hu/2014/06/30/onhoz-megjohet-az-elektronikus-adoellenor/