Örvendetes növekedést mutatott 2014-ben a magyar biztosítási piac. A nyolc legnagyobb díjbevételű társaság első emberét arra kértük év végén, értékeljék a mögöttünk álló esztendőt és adjanak előrejelzést 2015-re. Mindannyian válaszoltak alábbi kérdéseinkre, válaszaik rendkívül tanulságosak:
- Hogy értékeli 2014-et saját biztosítója és a biztosítási piac szempontjából?
- Mit tekint saját biztosítója és a szektor előtt álló legnagyobb kihívásnak 2015-re?
- Mely termékek és szolgáltatások területén hozhat növekedést 2015 saját biztosítójánál, illetve a biztosítási szektorban?
Kisbenedek Péter elnök-vezérigazgató, Allianz Hungária
1. Úgy tűnik, elindult egy enyhe gazdasági növekedés, amely pozitív hatással lehet általában a biztosítási piacra és az emberek megtakarítási hajlandóságára is. Egyes területeken már látszanak a kezdődő jelek, amelyek a gazdaság fellendülésére utalnak. Az Allianz Hungária Zrt.-nél például az ipari vagyon- és felelősségbiztosítások, valamint a mezőgazdasági biztosítások, azon belül is a díjtámogatott növénybiztosítások kiemelkedő teljesítményt nyújtottak az idei évben. A gépjármű-biztosítások területén szintén tapasztalható némi bővülés, ami annak tudható be, hogy az új autó-értékesítések éveken át tartó stagnáló tendenciája enyhe növekedésbe fordult. Az élet üzletágban fontos változást hozott a nyugdíjbiztosításokra 2014. január 1-jétől elérhető adókedvezmény, az Allianz már az év elejétől kínál adókedvezményre jogosító nyugdíjbiztosítási terméket az Allianz Életprogramok termékcsaládon belül. Emellett az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) március 15-i hatálybalépése szintén hozott változásokat, ki kellett alakítanunk az új Kódex szabályinak megfelelő működést, és meg kellett találni az új szabályokból adódó piaci előnyöket és üzleti lehetőségeket.
2. Az Allianznál folytatjuk azt a munkát, hogy az állandóan változó környezethez alkalmazkodva is kiemelkedően ügyfélközpontú szolgáltatást nyújtsunk. Továbbra is nagy hangsúlyt helyezünk az innovatív termékváltozatokra, a digitalizációra, a modern, elektronikus eszközök használatára, mely egyre nagyobb teret nyer az ügyfelekkel történő kapcsolattartásban is. A versenyképesség fenntartása érdekében szükség van a folyamataink fejlesztésére, az értékesítési csatornák és eszközök fejlesztésére annak érdekében, hogy ügyfeleink a jövőben is elégedettek lehessenek Társaságunk szolgáltatásaival. 2016. január 1-től az EU-ban és így hazánkban is bevezetik a Szolvencia II. rendszert, az erre való felkészülés a jövő év egyik nagy feladata lesz. Emellett 2016-tól a Bit. is módosul, ki kell alakítanunk az új szabályozásnak megfelelő működést is.
3. Reményeink szerint 2015-ben is folytatódnak az idei tendenciák, ami alapján többek között az igénybe vehető adókedvezmény miatt a nyugdíjbiztosítások, valamint az idei évben a Ptk. változás hatására nagy érdeklődést kiváltó vezető tisztségviselők és felügyelőbizottsági tagok felelősségbiztosításának további térhódítására számítunk. Amiben szintén nagy tartalék van az alulbiztosítottság miatt, az a lakásbiztosítási piac és a kkv szektor, így ezeken a területeken is van teendőnk és lehetőségünk is. Emellett a mezőgazdasági biztosítások, azon belül is a díjtámogatott növénybiztosítások elmúlt években nyújtott jó teljesítménye továbbra is fókuszba helyezi ezt a területet is. Mindemellett az idei évben az Allianz Gondoskodás Programmal bevezettünk egy olyan új életbiztosítást, amely egy termékben kombinálja egy kockázati biztosítás és egy megtakarítási számla előnyeit, ezzel teljessé vált életbiztosítási termékpalettánk, így ügyfeleink minden élet- és anyagi helyzethez megtalálják a megfelelő biztosítási megoldást kínálatunkból. Mivel a tapasztalatok szerint egyre nagyobb az igény a különböző kényelmi szolgáltatásokra, társaságunk olyan assistance csomagokat vezetett be, amelyek havi pár száz forintért megköthetőek, és rendkívül széles körű szolgáltatásokat nyújtanak. Ezeken keresztül szorosabb kapcsolatot tudunk kialakítani és ápolni ügyfeleinkkel, hiszen a szolgáltatások a napi életekben, különböző élethelyzetekben nyújtanak segítséget, vagyis ügyfélélményt nyújtanak.
Erdős Mihály elnök-vezérigazgató, Generali
1. 2014-es tervünk, hogy a piac változásait és az ügyfelek elvárásait szem előtt tartva, a hosszú távú stabilitást előtérbe helyezve, az egyszeri hatásoktól és az éles árversenytől mentes üzletpolitikát folytatva, díjbevétel- és eredménynövekedést érjünk el a stabil piaci részesedés megőrzése mellett. Terveink megvalósításához jó úton haladva eredményes első háromnegyed évet zártunk, és úgy gondolom, a teljes 2014-es évet is sikerül majd terveink szerint zárni. Az év egyik leglényegesebb eseménye volt az adójóváírásra jogosító nyugdíjbiztosítások bevezetése. Az intézkedésnek köszönhetően megszűnt a nyugdíjbiztosítások versenyhátránya a többi nyugdíjcélú megtakarítással szemben. Ez a változás nem csak biztosítónk, de a piac és természetesen ügyfeleink számára is rendkívül fontos, hiszen a demográfiai trendeknek köszönhetően a jövőben egyre nagyobb lesz az öngondoskodás jelentősége. Az új termékek pedig segítenek abban, hogy a jelenleg aktív dolgozó népességből minél többen tehessenek konkrét lépéseket ebbe az irányba. Az új Polgári Törvénykönyv vezetők felelősségére vonatkozó rendelkezése szintén fontos eseménye volt az idei évnek, a szabályozás jelentős mértékben növelte a keresletet a vezető tisztségviselőknek kínált felelősségbiztosításunk iránt. Ezen változásokra reagálva új biztosításokat kínálunk ügyfeleinknek, gyorsan és hatékonyan reagálunk a piaci igényekre, ugyanakkor üzletpolitikánkat úgy alakítjuk ki, hogy egyszeri hatások ne befolyásolják jelentősen. Alapvetően stabilitásra törekszünk, melyet 2014 során is meg tudtunk őrizni, és ez számunkra igen lényeges. Jelentős eredménynek tartjuk továbbá azt is, hogy a személyes értékesítést előtérbe helyező stratégiánknak köszönhetően sikerült elérnünk, hogy immár több mint 200 képviseleti ponttal rendelkezünk országszerte. Biztosítónk így közvetlen jelenlétének köszönhetően piacait megismerve az ország egyre több településén a helyi igényeknek megfelelő biztosítási szolgáltatásokat tud nyújtani, és ezzel az ott élő embereket és a helyi intézményeket fenyegető kockázatokat kezelni és csökkenteni képes.
2. A nemzetközi piacot tekintve újabb mérföldkőhöz érkezünk azzal, hogy a piaci gyakorlattal megegyezően a nemzetközi Generali Csoport is közzétette Szolvencia II. szerinti számait, hiszen már idén teljesítette a 2013-2015 időszakra kitűzött pénzügyi céljai jelentős részét: a Szolvencia I. mutató már most elérte a célként meghatározott 160%-ot. Ugyanakkor még kihívásként, elérendő célként tekintünk azokra a nemzetközi csoportszintű célokra, melyek elérésétől ugyan már csak karnyújtásnyira vagyunk, de még nem teljesítettük, ellentétben például a már idő előtt megvalósult 4 milliárd eurós eszközeladási programmal, vagy azzal, hogy 2 milliárd euró feletti szabad cash-flowt termelt a nemzetközi Generali Csoport. Azt gondolom továbbá, hogy kihívás elé állítja majd a nemzetközi biztosítási szektort az IMD II. szabályozásra való felkészülés is, a hazai piacon pedig elsősorban a változó jogszabályi környezethez való alkalmazkodásra kell felkészülni. A Szolvencia II. szabályrendszer 2016-os bevezetése előtt még igen sok a teendő, és természetesen a bevezetésre a Generali Biztosító is készül, ahogy már említettem, nemzetközi szinten is. A közelmúltban elfogadott új biztosítási törvény kapcsán pedig elmondható, hogy a jogszabálynak számos olyan pontja van, amely nálunk már a most megfogalmazottak szerint működött a gyakorlatban eddig is, de természetesen igazodni fogunk valamennyi pontjához a hatályba lépést követően.
3. A változó ügyféligényeknek megfelelően várakozásaink szerint 2015-ben tovább növekszik majd a személyre szabott, moduláris termékek jelentősége. Ennek megfelelően ügyfeleink a jövőben is személyre szabottan válogathatják össze például a gépjármű- illetve a lakásbiztosítás kockázati elemeit.
Nagyon fontosnak tartjuk továbbá, hogy a biztosítók felelős értékesítési magatartással erősítsék az öngondoskodási kultúrát a lakosság körében, így a jövő évben is erre fogunk törekedni, és ezen gondolatiság mentén, az értékalapú értékesítést támogatva kínáljuk nyugdíjbiztosításainkat is, melyek teljesítményében egyértelmű növekedést várunk 2015-ben is.
Valamint ahogy már 2014-ben láttuk, egyre több kis- és középvállalkozás ismeri fel, hogy biztosítani kell a vállalkozás vagyonát, ez pedig 2015-ben is egyértelmű növekedési lehetőséget jelent a biztosítók számára. A Ptk. módosítását követően 2014-ben főként a KKV-szektor tagjai voltak azok, akik, felismerve a lehetséges veszélyeket, egyre nagyobb érdeklődést tanúsítottak az új felelősségbiztosítás iránt, saját és a vezetők vagyonának védelme érdekében, de nagy számban érdeklődnek a nagyvállalati szektor szereplői is. Azonban, ha a 2014-ben ténylegesen megkötött szerződéseket nézzük, akkor tízből körülbelül kettőről beszélhetünk. Viszont nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ez egy évközi jogszabály-változás volt, amire a vállalkozások a költségtervezésük során előre nem készülhettek fel, ezért inkább 2015-ben számítunk a kötési hajlandóság növekedésére.
Yann Ménétrier vezérigazgató, Groupama Garancia
1. Az életbiztosítások terén az egyik legfontosabb esemény a nyugdíjbiztosítások után igénybe vehető adókedvezmény bevezetése volt: ezzel megszűnt az a jelentős hátrány, amelyet a nyugdíjbiztosítások szenvedtek el más nyugdíjcélú befektetésekkel szemben. A másik meghatározó eseménynek az új Polgári Törvénykönyv 2014 márciusában történt bevezetését tartom. Ez a biztosítók és biztosítottak kapcsolatában hozott változtatásokat, ugyanakkor kedvező alkalmat teremtett arra is, hogy életbiztosítási termékkínálatunk jelentős részét megújítsuk, és ügyfélbarátabbá tegyük. Végül a harmadik, az elmúlt évet meghatározó esemény a régóta várt gazdasági növekedés visszatérte volt, melynek köszönhetően a nem-életbiztosítási piac jelentősen bővült, főként a gépjármű-, a felelősség- és a baleset-biztosítások terén. 2014-re visszatekintve, biztosítónkkal kapcsolatban meg kell említenem az FTC-vel való sportegyüttműködésünk folytatását a klub új stadionjának felépítése kapcsán. A Groupama Aréna műszaki szempontból európai szinten a legmodernebbek közé tartozik, büszkén adjuk a létesítményhez márkánk nevét. A stadion nemcsak sportesemények, hanem kulturális rendezvények számára is helyszínt nyújt, így az a magyar családok kikapcsolódásának új központja is lesz egyben. Végül a MoneyMoon által odaítélt, “Az év biztosítója 2014” díjat emelném ki, melyet társaságunk színvonalas befektetési tevékenységének köszönhetően nyert el.
3. 2015-ben a nyugdíjbiztosítások minden bizonnyal húzótermékek lesznek a fentebb említett okokból kifolyólag, emellett a családi baleset- és betegbiztosításoktól is jó eredményt várunk.
A nem-élet biztosítások terén, a vállalkozói szegmens tekintetében a felelősségbiztosításokat említeném meg, mivel ezen a területen még nagyon jelentős a cégek alulbiztosítottsága. Úgy vélem, hogy a lakossági termékek esetében még inkább a lakásbiztosításokra kell koncentrálnunk, hiszen az utóbbi két évben gyakorlatilag eltűnt 150.000 lakásbiztosítási szerződés a piacról, ugyanakkor az időjárási kockázatok továbbra is jelentősek, emiatt a keresleti oldalon is növekedést kell majd látnunk.
Zatykó Péter elnök-vezérigazgató, Aegon
1. Ez az év mutatja, hogy nemcsak magunkra lehetünk büszkék, de a külvilág is elismeri az eredményeinket. Idén nagyon sok díjat kaptunk, ami azt jelzi, hogy a szakma, az üzleti partnereink és az ügyfelek is a legjobbak között tartják számon az AEGON-t. Azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy minden siker relatív. Az a teljesítmény, amiért ma díjat kapunk, mindössze egyharmada a 2009-es évi eredménynek. A siker egyben óriási felelősség is, az elvárásokat magunkkal szemben is emeljük. Szerte a világban gyorsan változik a környezet: felvásárlások, kivonulások, összeolvadások zajlanak. Ugyanakkor egy biztosítóval szemben az az elvárás, hogy 50 év múlva is itt legyen és szolgáltasson, különben nincs bizalom. Mi is folyamatosan érezzük a változásokat, de mostanra vált igazán konkréttá az, amit eddig átmenetinek gondoltunk: a takarékosság, a hatékonyság folyamatos növelése életforma lett, továbbra is igen erőteljes a harc a fogyasztókért, amiben ár- kontra szolgáltatói verseny zajlik.
2. Ha egy cég sikeres akar lenni, akkor ma 100 százalékban az ügyfelekre kell koncentrálnia. Nem lehet 5 perc alatt megtérülő óriás nyereségekre hajtani, az ügyfélkapcsolatot komolyan venni, ott kell lenni az ügyfeleknél. Ma már az ügyfelek számára nem az összbenyomás a fontos, nem az általános elégedettség, mint korábban, hanem az érzelmi kötődés, ami apró élményeken alapul. Ilyen lehet például egy kármegelőzési jótanács: mire figyeljen oda, hogyan előzheti meg a baleseteket és a károkat. Mi az anyagi veszteséget kifizetjük, de az érzelmi veszteség pénzzel nem pótolható. Ezért indítottuk el partnereinkkel kármegelőzési programunkat, amely idén három szakmai elismerést is kapott – köztük a European Excellence Award és a CSR Hungary Díjat. Ezekhez az új kihívásokhoz igazodtunk mi is a Kerüljünk közelebb ügyfeleinkhez! stratégiánkkal. Célunk 2015-re a az AEGON a leginkább ajánlott biztosító legyen.
3. Az év elején az adókedvezmény hatására felfokozott érdeklődés övezte a nyugdíjbiztosításokat, ebben látunk most növekedési lehetőséget. A nyugdíjbiztosítások értékesítése jóval meghaladta a várakozásokat, ezért továbbfejlesztettük a terméket, hogy szélesebb ügyfélkör igényeit is ki tudjuk szolgálni. Emellett továbbra is célunk a hagyományos kockázati életbiztosítások értékesítése. Idén elindult az utasbiztosításunk, mert úgy gondoltuk, hogy közel másfél millió ügyfelünk igényeinek teljes körű kiszolgálásához ez is hozzátartozik. Lakásbiztosításban piacvezetők vagyunk. Célunk, hogy megtöbbszörözzük hűséges ügyfeleink számát. Már negyed millióan vannak, akik legalább 20 éve ügyfeleink, az ő bizalmukat köszönjük!
Pandurics Anett elnök-vezérigazgató, Posta Biztosító
1. A számok nyelvén óvatosan bizakodóan, a háttérfolyamatok alapján kissé ambivalensen tekintek a piac hátunk mögött hagyott évére. A díjbevételi adatok minden szegmensben előrelépést jeleznek – e téren kiemelendő a folyamatos díjas életbiztosítások díjbevételének emelkedése. Örömteli, hogy a várakozásoknak megfelelően indultak a nyugdíjbiztosítások. Az életbiztosítási piac penetrációs szintje ugyanakkor még mindig messze van az európai átlagtól, s a vagyonbiztosítások fejlődése is lehetne erőteljesebb. Bár az ügyfelek keveset érzékeltek belőle, de a szektornak komoly kihívást jelentettek a Polgári Törvénykönyv változásából, illetve a Biztosítási Törvény módosításából fakadó feladatok. A jó hír az, hogy a piac jól vizsgázott és zökkenőmentesen sikerült az átállás mindkét esetben. Ami a Posta Biztosítót illeti, sikeres évet zárunk. Termékportfóliónkban jól sikerült megfelelni speciális ügyfélkörünk elvárásainak, amit jól tudtunk ötvözni a Magyar Posta hálózatának fő erősségeivel. Elsőként léptünk a hazai piacra nyugdíjbiztosítási termékünkkel, amely rendkívül keresettnek számít. Külön örömteli, hogy a londoni székhelyű pénzügyi folyóirat, a World Finance Magazin a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-nek ítélte oda a magyarországi életbiztosítási szektor legjobb életbiztosító társaságának járó díjat. Idén összesen 55 országban talált gazdára a megtisztelő cím, amit a magazin által felkért független, szakmai zsűri ítél oda az egyes országokban az általa legjobbnak választott társaságnak, olyan szempontok alapján, mint például: a biztosító díjbevételének változása az elmúlt évhez képest, a beérkező biztosítási szerződések gyors és pontos feldolgozásának érdekében tett intézkedések, az ügyfelek elégedettségének növelése, illetve az ügyfelek megtartása érdekében tett lépések, a termék innováció terén elért eredmények, valamint a társaság piaci részesedésének változása.
2. A legfrissebb előrejelzések szerint a lakosság anyagi helyzete 2014 után 2015-ben ismét javulni fog. Ennek következményeképp a lakossági megtakarítások növekedése várható. Bízom abban, hogy a biztosítók élnek a lehetőséggel, és elsősorban a hosszú távú megtakarítások piacán versenyképes ajánlatokkal állnak elő. Ha jövő évi kihívásokról beszélünk, akkor meg kell említenünk azt is, hogy a piaci szereplők és a Posta Biztosító szempontjából is komoly feladat lesz a Solvencia II.-re, az IMD2 és a PRIIPs-re való felkészülés. Ezek mind olyan feladatok, amelyek rengeteg belső erőforrást kötnek majd le az egyes társaságoknál.
3. Ha a piacot nézem, akkor reményeink szerint 2015-ben sem fordul meg a trend és továbbra is növekedési pályán marad a biztosítási szektor. A korábbi gondolatmentet folytatva, a makrogazdasági stabilitás a vagyonbiztosítások terén is előrelépést hozhat, különösen igaz lehet ez majd az vállalati vagyonbiztosításokra, ahol a kötési hajlandóság egyértelműen a vállalkozások piaci helyzetétől függ. Újult erővel szeretnénk érvelni az ipari vagyon- és felelősségbiztosítások fontossága mellett – ennek szomorú aktualitást ad majd, hogy 2015-ben a kolontári iszapömlés 5 éves “évfordulója” lesz. A lakossági területen megállhat a szerződésszám csökkenése mind a lakásbiztosítások területén (ahol a devizahitelek elszámolása és a forintosítás révén több maradhat a vagyontárgyak védelmére is), mind a casco esetében, amely piacot a növekvő új gépjármű-értékesítés állíthatja újra növekedési pályára. A Posta Biztosító szempontjából pedig továbbra is arra törekszünk, hogy termékeinkkel – így az év elején bevezetett hagyományos, garantált szolgáltatást nyújtó nyugdíjbiztosítási termékünkkel is – a Magyar Posta hálózatán keresztül elért széles ügyfélkör számára kiváló biztosítási szolgáltatásokat nyújtsunk. Életbiztosítási termékpalettánk már ma is szinte minden ügyféligényt képes lefedni: legyen szó akár nyugdíjcélú, akár a gyerekek/unokák jövőjét biztosító megtakarításokról. Emellett a 2014-es eredmények alapján joggal bízhatunk abban, hogy tovább erősítjük pozícióinkat az utasbiztosítási és a lakásbiztosítási termékkörben is.
Cornelia Coman vezérigazgató, ING
1. Az ING Biztosító számára 2014 igazán különleges év volt. Anyacégünk júliusban sikeresen jelent meg a tőzsdén, részvényárfolyamunk pedig jelentősen emelkedett azóta. Most már az NN Group-hoz tartozunk, ami a jövő év tavaszán válik mindenki számára nyilvánvalóvá, mikor cégünk felveszi új márkanevét az NN-t. A magyar életbiztosítási piac legjelentősebb történése idén a nyugdíjbiztosítások megjelenése volt. Az adójóváírás lehetősége jelentősen hozzájárult a termék sikeréhez, de azt hiszem, hogy a biztosítótársaságok is fontos társadalmi szerepet vállaltak azzal, hogy kampányaikban felhívták az emberek figyelmét a növekvő nyugdíj-szakadékra és a megoldási lehetőségekre. Az ING Biztosító Motiva nyugdíjbiztosítása már elérhető garantált hagyományos, befektetési egységekhez kötött folyamatos és egyszeri díjas változatban is. Elégedettek vagyunk értékesítési eredményeinkkel, hiszen december elejéig több mint 9000 Motiva-ajánlat érkezett be cégünkhöz. Ősszel pedig egy új euró-alapú befektetési egységekhez kötött termékkel, a Vista életbiztosítással is jelentkeztünk. Részben (de nem kizárólag) a nyugdíjbiztosításnak köszönhetően már látszanak a növekedés jelei az életbiztosítási piacon. Az év első hat hónapjában a teljes rendszeres díjbevétel 2%-kal nőtt, pedig emelkedésre több mint két éve nem volt példa ezen a területen. A rendszeres új üzlet 2011 óta először kétszámjegyű növekedést mutat.
2.A magyar társadalom még mindig alulbiztosított, különösen, ami az életbiztosítást illeti. A legnagyobb kihívás a magyar és a nyugat-európai életbiztosítási penetráció közötti különbség csökkentése. A cégek ezt úgy érhetik el, ha egyszerre sikerül új ügyfeleket szerezniük és megtartaniuk a meglévőket. Úgy, hogy egyre átláthatóbbá válnak, könnyen érthető és egyszerűen használható termékeket, szolgáltatásokat nyújtanak, hiszen az ügyfélelvárások egyértelműen ebbe az irányba haladnak. Az ING az élen kíván járni ebben is, és márkaváltásunk fontos mérföldkő lesz a folyamatban. Megújult márkánk ezeket az értékeket fogja megtestesíteni. Az is egyértelmű, hogy az értékesítés is ezeknek az elvárásoknak kell, hogy megfeleljen: a pénzügyi tanácsadóknak magas színvonalú tanácsadást kell nyújtaniuk, valamint ott és akkor kell elérhetőnek lenniük, ahol, és amikor az ügyfelek igénylik ezt.
3. A nyugdíjbiztosítás továbbra is a piac motorja maradhat. Emellett 2015 elhozhatja a régen várt áttörést az egészségbiztosítási piacon – a szabályozási környezet változása ebben sokat segíthetne, úgy, hogy minden érdekelt fél, az ügyfelek, az egészségügyi szektor és a vállalkozások is jól járnának. Az igény megvan a változásra. A várható élettartam folyamatosan nő, és nyilvánvaló, hogy az emberek idős éveiket is szeretnék egészségesen eltölteni. Ahogy a társadalmak elöregednek, az egészségügyi szolgáltatások iránti igények nőni fognak, így ezek fenntartása és folyamatos fejlesztése egyre nagyobb feladatot jelent majd, s ezt célszerű megosztani magánszolgáltatókkal. Így az állam mentesülne bizonyos feladatok ellátása alól, az ügyfelek a legjobb szolgáltatást választhatnák a versengő szolgáltatók piacán, az egészségügy pedig kiszámíthatóbb és átláthatóbb finanszírozási környezetben működhetne.
Othmar Michl vezérigazgató, Uniqa
1. 2014-ben jelentős fejlődést tapasztaltunk a folyamatos díjas életbiztosítások területén, kb. 9 %-kal teljesítettünk jobban a piaci átlagnál. A nem-életbiztosítási káresemények viszont kedvezőtlenebbül alakultak a vártnál. Különös magas, személyi sérüléshez kapcsolódó káraink is voltak. Fontos esemény volt számunka 2014-ben a márkamegújításunk. A nemzetközi kampánnyal dinamizmusra, bátorságra ösztönözzük ügyfeleinket, arra, hogy merjenek előrelépni, mert mi mögöttük állunk, akár egy összetartó család. Bízom benne, hogy a kampány pozitív hatása a jövőben is érződni fog.
2. Fontos kihívásnak tekintem a gépjármű-biztosítási területen zajló szanálásokat, mindenekelőtt a flottákét, amennyiben ezekre 2014-ben még nem került sor. Az életbiztosítások területén az értékesítés költségeinek maximalizálása jelent kihívást, amelynek a hatásai még nem láthatóak tisztán. Úgy gondolom, különösen az életbiztosításra fókuszáló értékesítési csatornáknál járhat majd következményekkel.
3. Az idei évben a nyugdíjbiztosítások állami támogatása bírt kedvező hatással, jövőre a magán egészségbiztosítási szektor növekedésére számítok.
Lehel Gábor elnök-vezérigazgató, Union
1. A 2014. év kimondottan jól sikerült az Union Biztosító számára. Az év során alapvetően a hosszú távú profitabilitásra, a fennálló stratégiai együttműködések még erősebb kiaknázására koncentráltunk. Eközben a háttérterületeken is fontos lépéseket hajtottunk végre a magyarországi cégcsoporton belüli szinergiák további kihasználására törekedve, és sikerült folytatni a már megkezdett automatizáló-digitalizáló folyamatot a belső hatékonyság növelésére. A nyugdíjbiztosítások adókedvezményének bevezetésével az életbiztosítás az öngondoskodás egyik kiemelt területeként újra az érdeklődés középpontjába került. Ez a törvényi intézkedés új impulzust jelentett a biztosítási piac számára. Az új nyugdíjbiztosítási konstrukció értékesítését lehetővé tevő törvényi változások hatására január másodikán az elsők között jöttünk ki új nyugdíjtermékünkkel. Ez a kiváló évindítás 2014 egészére kellő motivációt adott és jelentősen megnövelte a folyamatos díjas életbiztosítások szerzését.
2. Az Union tekintetében a partnerkapcsolati hálózat bővítését, a minőségi ügyfélkiszolgálást, valamint az innovációt továbbra is kiemelten szem előtt fogjuk tartani. A nyugdíjbiztosításokban rejlő lehetőséget természetesen a jövőben is szeretnénk kihasználni, emellett pedig éberen figyeljük majd a piacot további lehetőségeket keresve. Bár idén a díjbevételek és a profittervek jól alakultak, a hosszú távú növekedés fenntartása érdekében erősíteni kell a magasabb profittartalmú, elsősorban kockázati termékek súlyán. Piaci szinten az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a biztosítók az alacsony kamatkörnyezetben is hozni tudják az eredményeket.
3. A jövőre nézve piaci szinten azok a termékek lehetnek sikeresek, amelyek az ügyfelek valós igényeit kielégítő biztosítások, és az adott élethelyzetre nyújtanak megoldást főleg hosszú-, bizonyos esetekben rövidtávon. Stratégiánk alapvetően nem változott, továbbra is a hosszú távú fejlődés alapját adó folyamatos díjas termékekre koncentrálunk mind az élet-, mint a nem-élet területen, a korábban említett magasabb profittartalmú termékek előtérbe helyezésével. Fókusztermékeink egyrészt a kockázati típusú termékek, a lakás-, kkv vagyon- és baleset-biztosítások, másrészt a folyamatos díjas életbiztosítások lesznek.
Forrás: Portfolio.hu